Hvad er Onpage Meta (SEO)?

– og hvordan laver du det?

On-page meta, også kendt som meta tags eller metadata, refererer til de tekster, som giver de vigtigste oplysninger om indholdet på din hjemmeside til søgemaskiner og besøgende.

De spiller en vigtig rolle i søgemaskineoptimering (SEO) og kan have indflydelse på, hvordan din hjemmeside vises i søgeresultaterne.

Når du har downlaoded plugins som Yoast eller RankMath, vil du skulle lave on-page meta som flg.:

Meta Tags (SEO) - CBGdesign.dk

Meta Keywords (Fokus søgeordsfrase)

Søgeordfrasen er her hvor du skriver dit vigtigste søgeord for siden. Søgeordet kan også være en kort frase. Søgeordet skal som sagt være det vigtigste for den specifikke side, det skal være unikt (må ikke forkomme på andre sider) og det skal indgå i både Meta Title Tag, Meta Description og i sidens url.

Meta Title (Titel-tag)

Meta title tag er titlen på din hjemmeside og vises som overskriften i søgeresultaterne. Titlen skal være præcis, beskrivende og indeholde det (de) vigtigste søgeord på den specifikke side. Det vigstigste søgeord, skal stå som det første ord i titlen.

Meta titlen er det første en evt. besøgende vil læse på Google, så være sikker på at din tekst er attraktiv og kun beskriver det som en poientiel besøgende kan forvente at “få” ved at klikke sig ind på din side. Lover du noget som den besøgende ikke får når de klikker sig ind, så risikerer du at Google ranker dig dårligere.

Længden på en meta title skal ligge på ca. 50-60 tegn. En længere titel vil blive afkortet i søgeresultaterne.

Title Tag (Onpage SEO) - CBGdesign.dk

Meta Description (Beskrivelsen)

Meta Description eller på dansk Meta beskrivelsen er en kort, men vigtig beskrivelse af indholdet på den specifikke side.

Beskrivelsen vises i søgeresultaterne under titlen. Teksten er lige så VIGTIG som Titlen, men med beskrivelsen får du lidt mere plads til med helt meget præcise ord, at fortælle hvad der kan forventes af siden der klikkes ind på. 

Så skriv en engagerende meta beskrivelse på ca. 150-160 tegn og inkluder dine vigtigste søgeord – som du også har inkluderet i din Title tag.

Modsat Titlen, så behøver dit vigtigste søgeord ikke at stå som det første, bare det står i teksten et sted.

Meta Beskrivelse (Onpage SEO) - CBGdesign.dk

I ovenstående billede eksempel, lyder meta title tag på “Rejseblogs fra Thailand”, hvilket der også er søgt på. De vigtigste søgeord der er brugt er naturligvis “Rejseblogs fra Thailand” som også går igen i Meta beskrivelse – hvor de søgte ord vil være highlightet.

At der også er et billede, skyldes at der på siden er indsat et “Fremhævet billede (Featured image).

SEO

Bliv fundet på Google >

YOAST Onpage meta værktøj

Har du downlaoded fx. Yoast, vil der på hver en side på din hjemmeside ligge værktøjet til at lave al din Onpage Meta SEO.

Jeg har skrevet i alle de felter du skal udfylde. Gør du dit arbejde rigtig, vil du blive belønnet med grønne smileys i stedet for røde, som på billedet.

Under hver tekst du udfylder, vil der være en streg med farve – er den rød har du eneten for meget eller for lidt tekst. Er den grøn, er det som det skal være.

Får du ikke grønne smileys, kan du klikke på smiley’en og få en forklaring på hvad der enten mangler, du har gjort forkert eller anbefalinger til hvad du bør gøre. Det er ikke altid at alt kan lade sg gøre, men gør dit bedste.

VIGTIGT om SEO

At lave SEO på et website er dog meget mere end bare at udfylde et Meta værktøj.

Er det første gang du skal lave SEO på dit site, så er Meta værktøjet et godt sted at starte. Når du har det på plads, så skal du begynde at tænke i SEO optimering på sitet som en helhed.

>Det kan du læse meget mere om her<

SEO

Bliv fundet på Google

Hastighed

Bedre loadingtime

Markedsføring

Nå ud til dine kunder

Ingen bindinger
Du ejer selv dit site
Unikt design
100% kundetilfredshed
Et tæt samarbejde